Web Analytics Made Easy - Statcounter

پویانمایی «خرچنگ» به بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه انیمیشن دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم آدلاید ۲۰۲۰ استرالیا راه پیدا کرد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در زیر چند خبر از سینمای مستند و انیمیشن را می‌خوانید:

«22/22» نام جدید مستندی از گروه روایت فتح

فیلم‌ مستند بلند "پرنده‌ها درخت را فراموش نمی‌کنند" محصولی از گروه مستند روایت فتح به «22/22» تغییر نام پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فیلم که به کارگردانی فرود عوض‌پور و تهیه‌کنندگی سعید الهی در روزهای اخیر مراحل پایانی تولید را پشت سر گذاشته است، همزمان با شرکت در بخش جایزه شهید آوینی جشنواره فیلم حقیقت، نام خود را تغییر داد.

مستند «22/22» روایت شکل‌گیری گروهی از بسیجیان سال‌های اول انقلاب در شهرستان بندرگز از شهرهای استان گلستان است که تلاش کرده با نگاهی جستجوگرانه، مخاطب را با وجوهی دیگر از نوجوانان پرجنب و جوش دیروز و میانسالان امروز در مواجهه با انقلاب اسلامی آگاه سازد.

فرود عوض‌پور کارگردان این مستند سینمایی در پرونده حرفه‌ای خود ساخت بیش از 20 فیلم کوتاه داستانی، مستند و کسب جوایز متعدد از جشنواره‌های داخلی و خارجی را همراه داشته و دارای مدرک کارشناسی کارگردانیسینما از دانشگاه سوره و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی ست.

عوامل مستند «22/22» عبارتند از: کارگردان: فرود عوض‌پور/ مدیر فیلمبرداری: مهدی ایل‌بیگی/ تدوین: ماهک منصوریان/ صدابردار: ایمان ترابی/ صداگذار: سیدرضا گدازگر/ گوینده: سعید جهانشاهی و فاطمه محمدی/ طراح و تهیه کننده: سعید الهی/ تهیه شده در: گروه مستند روایت فتح.

«کلاغ» متحرک شد!

فیلم انیمیشن «کلاغ» از تولیدات جدید مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی اهورا شهبازی، در مرحله متحرک‌سازی است.

اهورا شهبازی درباره ایده‌ ساخت انیمیشن «کلاغ» گفت: شعر «عقاب» پرویز ناتل خانلری الهام‌بخش من در یافتن ایده‌ اولیه‌‌ فیلم بود، اما زاویه نگاه موجود در شعر را تغییر دادم و به جای عقاب، از نگاه کلاغ به موضوع نگاه کردم و هنگام نگارش فیلمنامه هم به روایتی کاملاً متفاوت رسیدم.

وی افزود: این انیمیشن به روش دوبُعدی تولید می‌شود و در حال حاضر 80 درصد از متحرک‌سازی آن انجام شده و امیدوارم تا دو ماه دیگر آماده نمایش شود.

شهبازی در پایان گفت: تهیه‌کنندگی، کارگردانی، متحرک‌سازی و کامپوزیت انیمیشن «کلاغ» را خودم انجام داده‌ام، ویدا شیرازی بک‌گراند و رنگ کاراکترها و کیارش بختیاری هم ساخت موسیقی و صداگذاری آن را برعهده داشته‌اند.

انیمیشن «خاطره نمناک» به جشنواره محیط زیستی مکزیک راه یافت

فیلم انیمیشن «خاطره نمناک» از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی مسعود قدسیه، به بخش رسمی جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سان‌سینه» مکزیک راه یافت.

دوازدهمین دوره جشنواره فیلم‌های محیط زیستی «سان‌سینه» مکزیک، از 14 تا 21 آبان‌ماه برگزار و حدود 100 فیلم مستند و انیمیشن در این رویداد به نمایش گذاشته می‌شود.

امسال به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در جهان، این جشنواره به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

در خلاصه داستان فیلم «خاطره نمناک» آمده است: «دختر و پسری مشغول بازی در کنار تپه‌ای‌اند؛ دختر به یکباره گم می‌شود و پسر در تمام طول عمر خود به دنبال دختر می‌گردد!»

این فیلم پیش‌تر در جشنواره «گلدن کوکر» بلغارستان هم به نمایش درآمده بود.

«خرچنگ» به جشنواره فیلم آدلاید استرالیا راه یافت

پویانمایی «خرچنگ» ساخته شیوا صادق‌اسدی به بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه انیمیشن دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم آدلاید 2020 استرالیا راه پیدا کرد.

این انیمیشن 11 دقیقه‌ای که از تولیدات جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سال 2020 است، در این جشنواره پنجمین حضور بین‌المللی خود را تجربه می‌کند.

پویانمایی «خرچنگ» قرار است روز اول آبان‌ماه سال جاری (22 اکتبر2020) در برنامه‌ای 87 دقیقه‌ای به همراه هفت فیلم کوتاه انیمیشن از کشورهای فرانسه، آمریکا، روسیه، مجارستان و استرالیا به نمایش درآید.

بر همین اساس در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه، طیف وسیعی از انیمیشن‌ها با تکنیک‌های مختلف انتخاب شده ‌است که در این میان پویانمایی‌ «خرچنگ» برای دوستداران فیلم‌های تجربی به نمایش در خواهد آمد.

دوازدهمین جشنواره‌ بین‌المللی فیلم آدلاید از 23 مهر تا 4 آبان‌ماه سال 1399 (14 تا 25 اکتبر 2020) در شهر آدلاید کشور استرالیا به‌صورت حضوری در حال برگزاری است.

مستند پرتره‌ چهره‌های برجسته هنری کشور روی آنتن می‌روداز مشهد تا بوئنوس آیرس/ انیمیشن ساخت مشهد به جشنواره آرژانتین راه یافت

انتهای پیام/ 

منبع: تسنیم

کلیدواژه: انیمیشن جشنواره های سینمایی انیمیشن جشنواره های سینمایی جشنواره فیلم فیلم آدلاید خاطره نمناک بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۷۰۴۳۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟

حسام اسلامی که این روزها برای نمایش مستند تازه‌اش «رویاباف و قاضی» به تورنتوی کانادا رفته تا فیلمش را روی پرده و همراه با تماشاگران جشنواره «هات‌داکس» ببیند، درباره ایده اولیه این مستند به خبرنگار مهر گفت: برای من موضوع حفاری و جستجوی اجناس باارزش قدیمی جذاب بود. در مراحل تحقیق، متوجه شدم مازندران، به طور ویژه سوادکوه یکی از بالاترین آمار قضایی مربوط به حفاری های غیرمجاز را دارد. این پرونده‌ها، فقط به حفاری ختم نمی‌شود، گاهی جرایم دیگر مثل قتل هم در این مسیر رخ می‌دهد یا ریزش چاه یا محل حفاری، باعث مرگ جستجوگر و حفار شده است. درگیری‌های بین حفارها هم خودش ماجرایی است. این پرونده‌ها و این حفاری‌ها، ایده ساخت «رویاباف و قاضی» شد.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نقش پررنگ طبیعت در فیلم گفت: لوکیشن آن منطقه با طبیعت بکر و چشم نواز، بخش دیگری از جذابیت این ماجرا برای من بود. حفاری، گاهی در شهر یا منطقه مسکونی رخ می‌دهد، گاهی در دل طبیعت. طبیعت در چنین حفاری‌هایی یک شخصیت است و هویت دارد. طبیعت با دادن نشانه‌های اغلب مبهم، حفارها را گمراه، ترغیب یا سردرگم می‌کند. افرادی که در طبیعت دنبال گنج می‌گردند، هر سنگ، شی یا درختی برایشان معنا دارد و فکر می‌کنند، اینها نشانه هستند و باید بهشان توجه کرد.

اسلامی در پاسخ به این سوال که «رویاباف و قاضی» درباره مردم و رویاهایشان است، گفت: ما درباره یک موقعیت انسانی صحبت می‌کنیم که ریشه‌ای دیرینه و تاریخی دارد. ما تمدنی باستانی داریم، این رویا و تمایل، برای دستیابی به گنج و میراث و ثروت گذشتگان در بسیاری از ما وجود داشته است. در ادبیات کلاسیک ما، داستان‌های بسیاری با این مضمون وجود دارد. وقتی درباره امروز حرف می زنیم، این تمایل و رویا، تشدید می‌شود. هر چه شرایط اقتصادی سخت‌تر می‌شود، گرایش به این رویا بیشتر می‌شود. مردم فکر می‌کنند، روی زمین نمی‌شود به این خواسته رسید اما زیر زمین می‌شود، آن را دنبال کرد.

کارگردان مستند «پروژه ازدواج» درباره شخصیت خانم قاضی در مستند «رویاباف و قاضی» گفت: من نمی‌دانستم در سیستم قضایی، قاضی خانم داریم. مجوزهای لازم برای فیلمبرداری در منطقه را گرفتیم، روز اول، متوجه شدم قاضی پرونده های میراث فرهنگی یک خانم است. ایشان بسیار مسلط بود، برای اولین بار در طی سال‌های کارم، با چنین شخصیتی مواجه شدم که این قدر مقابل دوربین راحت بود و خیلی سریع، با حضور ما در دفترش، کنار آمد. در یک فضای مردانه و سختگیر قضایی، همه با احترام به خانم قاضی نگاه می‌کردند و ایشان محل رجوع و بسیار دقیق و حرفه‌ای بود. این نکته برایم جذاب بود.

اسلامی با توجه به نمایش مستند «رویاباف و قاضی» در جشنواره‌های «هات‌داکس»، «ایدفا» و «تروفالس» و واکنش تماشاگران به حضور شخصیت قاضی خانم گفت: برای مخاطبان جالب بود که در ایران قاضی خانم فعالیت می‌کند، آنها تحت تاثیر فیلم و این شخصیت بودند. هم مخاطبان ایرانی خارج از کشور و هم تماشاگران خارجی، درباره این شخصیت سوال می‌پرسیدند و یکی از نکات جذاب فیلم، برایشان حضور، اقتدار و تسلط او بر کارش بود. به نظرم، فهم جامعه ایرانی و مسایل اجتماعی آن ساده نیست و با یک جمله و کلمه نمی‌شود درباره رخدادها، شخصیت‌ها و موقعیت‌ها صحبت کرد.

کارگردان «متهمین دایره بیستم» در پایان درباره لحن و فضای فیلم تازه‌اش «رویاباف و قاضی» گفت: یکی از جذابیت‌های فیلم برای تماشاگران در جشنواره‌هایی که «رویاباف و قاضی» در آن روی پرده رفت، لحن طنزآمیز و فضای آن بود. موضوع اجتماعی و حال و هوای شخصیت‌ها جدی و گاه تلخ است، اما فیلم از نظر مخاطبان سرخوش و طنازانه است. لحن طنز فیلم را می‌گرفتند، آن را دوست داشتند و در تمام نمایش‌ها، واکنش نشان می‌دادند. امیدوارم در ایران هم، مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند. «رویاباف و قاضی» پر از حس‌های متفاوت و رنگارنگ است، نه لزوما شکست و تلخی.

مستند «رویاباف و قاضی» فیلم تازه حسام اسلامی، روایتی است از تلاش مردم منطقه سوادکوه برای یافتن گنج. «رویاباف و قاضی» دوشنبه ۱۰ و پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در جشنواره «هات داکس» کانادا روی پرده رفت و از آن استقبال شد.

«رویاباف و قاضی» آبان ۱۴۰۲ در جشنواره «ایدفا» به عنوان تنها فیلم ایرانی تولید شده در ایران، نمایش داده شد، این مستند پس از آن در جشنواره «تروفالس» میسوری آمریکا روی پرده رفت و اکران در «هات داکس» سومین حضور بین‌المللی این مستند است.

این مستند، به زودی در جشنواره ژان روش پاریس و میلینیوم ورشو، نمایش داده خواهد شد.

عوامل مستند «رویاباف و قاضی» عبارتند از کارگردان: حسام اسلامی، فیلمبردار: حامد حسینی سنگری، تدوین: افسانه سالاری، صداگذار: مهرشاد ملکوتی، موسیقی: یونس اسکندری، تهیه‌کننده: حسام اسلامی.

حسام اسلامی، پیشتر مستندهای «محاکمه مصدق»، «پروژه ازدواج»، «متهمین دایره بیستم» و ... را کارگردانی کرده است.

کد خبر 6094478 آروین موذن زاده

دیگر خبرها

  • تندیس‌های طلایی در دست راویان حقیقت
  • نمایش مستند «مدرسه در دست بچه ها» در موزه سینما
  • تجربه حضور «رویاباف و قاضی» در کانادا/ ماجرای خانم قاضی چیست؟
  • ایساتیس پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه
  • ترایبکا به سراغ سالگردهای خاطره‌انگیر می‌رود/۲۵ سالگی «سوپرانوها»
  • راهیابی ماندستان به جشنواره رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • ۱۰ انیمیشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • ۱۰ انیمشن کوتاه ایرانی در جشنواره روسی
  • پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه معرفی شد
  • «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم هنر و تجربه شد